Rabu, 13 Julai 2011

Ambiga : Rakyat Bangkit Kepada Respon Kuku Besi Kerajaan

KUALA LUMPUR 13 JULAI : Datuk Ambiga Sreenevasan berkata respons kuku besi pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak adalah faktor penentu yang menyumbang kepada sokongan luar biasa luar biasa terhadap perhimpunan aman Bersih di Kuala Lumpur Sabtu lalu.

Dalam wawancara dengan akhbar antarabangsa Wall Street Journal, Ambiga berkata Bersih tidak akan mempolehi sokongan sedemikian jika kerajaan membenarkan perhimpunan aman itu diadakan dan tidak mengecamnya secara keterlaluan.

“Ramai orang mual dengan tindakan kerajaan yang bertindak sebagai “buli”. Saya kira itulah punca kita mendapat begitu ramai peserta dan meraih rentak sebegitu terhadap Bersih,” kata Ambiga.

Puluhan ribu orang daripada pelbagai bangsa menongkah arus tembakan gas pemdihan mata. air berkimia dan tangkapan rawak oleh polis untuk turun ke Kuala Lumpur bagi perhimpunan itu.

Najib, menteri-menterinya dan polis menyifatkan perhimpunan anjuran 62 badan bukan kerajaan sebagai cubaan untuk menggulingkan kerajaan dan usaha untuk menghidupkan semula fahaman komunis.

Kementerian Dalam Negeri mengishyitiarkan Bersih sebagai pertubuhan haram walaupun tujuannya hanya untuk menuntut pilihanraya yang adil dan telus.

Dalam wawancara itu, Ambiga menafikan segala tuduhan kerajaan itu dan berkata Bersih tidak pernah sasar daripada matlamatnya menuntut pilihanraya yang adil dan bersih.

Ini termasuk menuntut pembersihan senarai pengundi daripada pengundi hantu, undi pos yang lebih telus, tempoh kempen minima 21 hari, dan penggunana dakwat kekal untuk mengelakkan pengundian bertindih.

“Bagi saya, Bersih tidak pernah berjuang sebegitu (untuk menjatuhkan kerajaan). Kami mahu bekerjasama dengan kerajaan semasa dan membaiki sistem pilihanraya kami,” Ambiga memberitahu WSJ.

Ambiga membidas kerajaan di atas tindakan polis dalam keghairahan untuk menyuraikan lautan manusia yang cuba berjalan daripada pusat bandar untuk berhimpun secara aman di Stadium Merdeka.

Sorang maut ketika dikatakan cuba menyelamatkan diri daripada asakan polis. Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden Mohamad Sabu dan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad adalah antara mangsa yang mengalami kecederaan.

Polis juga didakwa melepaskan tembakan gas pemedih mata dan air berkimia kea rah hospital Tung Shin untuk meyuraikan orang ramai.

Ambiga berkata Putrajaya gagal menghayati mesej daripada rakyat.

“Mereka (kerajaan) menyerang kerajaan Bersih lagi Isnin lalu. Yang diserang ini adalah rakyat dan pengundi anda,’ kata beliau.

0 comments:

Next Previous Home
hostgator coupon code