Jumaat, 4 Januari 2013

(VIDEO DAN GAMBAR) DEMONSTRASI ISU TANAH DI TANAH MERAH





LEPAS sembahyang Jumaat, bertempat di perkarangan masjid besar Tanah Merah Kelantan demonstrasi jalanan oleh sebahagian besar penyokong bekas YB Saari telah berhimpun menentang pembangunan kerajaan negeri yang didakwa telah menebus guna padang merdeka milik awam untuk dikorbankan sebagai bangunan rumah kedai. Apatah lagi dakwaan itu juga merujuk kepada pemerolehan projek pembangunan berkenaan telah diberikan kerajaan negeri kepada bukan bumiputera. Padahal sebelum ini, heboh diperkatakan projek itu telah dilobi oleh abang YB Saari tapi tidak berjaya. Sudahnya usaha untuk menjatuhkan kerajaan negeri kerana dakwaan penyelewengan ialah dengan berdemo dan membuat laporan polis.

Demo yang diadakan ini betul-betul di hadapan Balai polis IPD Tanah Merah. Sepanduk dan kain rentang yang menentang pengambilan tanah di Kuala Krai dan pencerobohan padang bola sepak untuk dijadikan tapak pembangunan jelas dikibarkan.

Sebarang ulasan dan pandangan dari kerajaan negeri setakat ini masih tiada. YB PKR, mahupun dari PAS masih tidak kelihatan.

Apapun mengikut pandangan penulis difahamkan bahawa strategi pembangunan yang ingin dilaksanakan di tengah bandar Tanah Merah adalah tidak munasabah sama sekali. Keputusan yang tergesa-gesa yang diambil oleh pihak kerajaan negeri amat sensitif. Bukan soal sokongan tapi soal cerdik atau tidaknya keputusan mengorbankan padang yang menjadi sejarah kepada penduduk Tanah Merah sejak berzaman.

Mengapa tidak membangunkan kawasan lain yang masih luas terbentang di sini? Mengapa tanah yang sekangkang kera ini yang dijadikan modal untuk buat pembangunan?

Fikirlah sendiri....Wahai para pemimpin kerajaan negeri Kelantan.










PAKDOE ALLAN

0 comments:

Next Previous Home
hostgator coupon code