Khamis, 3 Januari 2013

BAIK BUNUH DIRI DARI BUNUH MAK BAPAK!!!

ZAMAN moden ini kejadian seumpama ini bukan lagi menjadi taboo dan misteri setempat. Sebaliknya ianya amat senang untuk dijadikan bahan cerita di mana saja, apa tidaknya kemudahan internet telah melampiaskan cerita setempat menjadi berita umum, cerita peribadi menjadi berita dunia.

Kisah budak 13 tahun membunuh diri kerana enggan bersekolah di sebelah petang menjadi tajuk utama berita tempatan hari ini. Mungkin bagi yang baru dalam bidang suecide merasa perbuatan ini agak memilukan dan amat pelik.

Namun apa yang pertama sekali menjadi jawapan yang senang dijawab dalam persoalan ini ialah AGAMA. Jenis agama yang percaya pada kelebihan bunuh diri kerana ingin mendapat nikmat di dunia sebelah sana, atau akan dilahirkan semula dalam keadaan lebih baik, perkara ini adalah perbuatan yang dianggap biasa saja. Hukum Karma dan Hukum Kelahiran Semula (rebirth).

Baru-baru ini sekeluarga bunuh diri kerana rumahnya bakal dirobohkan demi pembinaan rapid KL dilihat sebagai satu percubaan untuk mendapatkan balasan yang baik di kehidupan akan datang. Apatah lagi jika mereka sekeluarga sekarang hidup dalam keadaan serba daif, anak pula kurang upaya. Jadi lebih baik mati saja. Inilah pandangan dan kedangkalan pemikiran yang mereka ada. Namun mungkin apakah agak keterlaluan jika dikatakan dangkal sedangkan itu adalah anutan dan kepercayaan mereka. Perlukah menghormati kepercayaan sedemikian?

MIRI – Seorang pelajar lelaki tingkatan dua ditemui mati tergantung pada jeriji tingkap bilik tidur di sebuah rumah teres dua tingkat di Desa Pujut dekat sini semalam.

Mayat Alexander Ajang Wan (gambar kecil), 14, ditemui pada pukul 12 tengah hari oleh bapanya dalam keadaan tergantung menggunakan tuala dan baju milik mangsa yang diikat pada jeriji tingkap bilik.



Cerita sedemikian tanpa sedar kebanyakannya adalah terdiri dari manusia yang bukan beragama Islam, mereka sudah biasa dengan keadaan kepercayaan mereka. Pun begitu tidak dapat dinafikan bahawa kejadian seumpama ini juga turut melibatkan orang Islam, tapi kena ingat? Islam pada nama dan pakaiannya saja, bahkan mungkin pada keturunan yang bergelar Melayu saja, sedangkan agama Islam pada diri mereka sudah lama berterabur.

Kesimpulannya amat mudah untuk dikatakan, bahawa budak ini mungkin lebih baik berbuat demikian (gantung diri) daripada hidup yang mungkin akan memberi kesan sosial yang tidak baik kepada masyarakat dan keluarganya. Mungkin jika hidup budak ini sanggup bertindak kejam terhadap ibu bapanya. Maka sebab itulah lebih baik mati sendiri (bunuh diri) dari membunuh orang lain. ITU LEBIH AMAN....!!!

Artikel Penuh


PAKDOE ALLAN

0 comments:

Next Previous Home
hostgator coupon code