Aku nak kencing manapun aku punya suka, kau apa susah!!! kang aku kencing dalam mata kang baru kau tahu!! |
APA awak nak cakap, awak nak buat suka hati awaklah....! Kerja saya, saya dah buat. Awak nak kata apa pun, awak punya pasal! Itu bukan kerja saya. Awak suka ke, tak suka ke...lantak engkaulah.
Apa yang penting aku gembira, keluarga aku senang-linang, engkau nak tonggang terbalik ke, menungging nyior ke aku apa peduli! Periuk nasi aku lebih penting. Tapi ingat...!
Jangan sesekali kamu berak atau berkentut dalam periuk nasi aku sudahlah...jika tidak... nahaslah engkau aku kerjakan....pasti sampai lembek.
Pakdoe petik dari harakah daily...
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mengulas Belanjawan 2010 berkata, terserah kepada mana-mana pihak untuk melabelkannya sebagai "belanjawan pilihan raya". "Kalau ada pihak yang mengatakan ini election budget, itu terserah kepada mereka ... bila election nak diadakan? Bila?" soalnya kepada wartawan.
"Jelas ia merupakan helah pilihan raya," kata Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim, yang mendakwa sebahagian daripada pengumuman dalam bajet itu dicedok daripada bajet Pakatan Rakyat. "Ini bukan cara sesuatu bajet dirangka," katanya yang turut membangkitkan bahawa isu ketelusan, rasuah, salahurus dan pembaziran tidak ditangani.
Tiada siapa dapat menafikan, bahawa apa sahaja gerak-tindak Dato' Seri Najib Razak mutakhir ini, pasti sarat dengan motif dan tujuan politik. Apatah lagi event sehebat pembentangan bajet, yang menjadi tumpuan seluruh rakyat, malah ia dianggap ucapan terpenting di Dewan Rakyat setiap tahun, tambahan pula Parlimen dijangka dibubarkan pada bila-bila masa sahaja daripada sekarang.
Apa pun istilah yang mahu dikaitkan, sama ada "bajet pilihan raya", "bajet gelabah", "bajet tiruan" mahupun "bajet cedok", bagi saya, yang lebih penting adalah manfaat yang akan diraih rakyat terbanyak. Biarlah parti-parti politik bersaing secara sihat, dalam iklim demokrasi yang makin segar, menuju pembentukan sistem dua parti yang matang, yang mustahak, natijah akhirnya harus memberi keuntungan kepada setiap warga.
Contohnya, jika ucapan Mohamad Sabu mengenai pejuang kemerdekaan dan peristiwa Bukit Kepong 60 tahun lalu tidak dipersepsikan secara negatif oleh Utusan Malaysia (dengan dorongan strategis Umno-BN dan pihak polis), saya yakin nasib bekas perajurit zaman darurat tentu tidak akan mendapat perhatian serius pihak kerajaan. Mungkin pusara mereka yang terkorban di Bukit Kepong juga terus tidak terjaga.
Dan terbukti, dalam bajet Jumaaat lalu, kebajikan bekas anggota keselamatan merupakan antara yang menjadi prioriti. Najib mengumumkan, bagi mengenang jasa polis khas dan polis tambahan pada zaman darurat, kerajaan akan memberi insentif RM3,000 kepada setiap bekas anggota polis, duda dan balu. Apakah anda yakin bantuan ini terfikir oleh kerajaan jika tidak timbul kontroversi Mat Sabu dan "Sabuisme"nya itu?
Sekiranya pembangkang kekal di takuk lama, sekadar memanaskan persidangan Dun mahupun Parlimen, tentunya kita terpaksa menunggu masa lebih lama untuk melihat pelbagai perubahan atau langkah transformasi dilakukan kerajaan. Tanpa suara desakan rakyat yang kuat, khususnya yang dilaungkan melalui siri demonstrasi besar-besaran di tengah ibu kota, usah berharap ISA dan PPSMI dimansuhkan, begitu juga dengan langkah penambahbaikan sistem pilihan raya.
Kalau pengundi di Sabah dan Sarawak tidak membuktikan mereka sememangnya benar-benar menjadi penyelamat kepada BN dalam PRU12, janganlah bermimpi pemimpin Pusat akan memberi lebih perhatian, dan wakil-wakil rakyat di sana pula tidak akan menjadi "anak emas" yang sentiasa diperhatikan rengekan mereka.
Tidak terkecuali, sekiranya Pakatan Rakyat tidak mengemukakan "belanjawan bayangan" lebih awal daripada pembentangan Najib, atau pihak pembangkang tidak berjaya menampilkan keupayaan dan kemampuan untuk menggugat kedudukan BN, seperti dizahirkan pada Mac 2008, saya percaya tidak akan berlaku "perebutan untuk melakukan kebaikan" bagi menunjukkan kepada rakyat, siapa yang lebih prihatin dengan degup jantung masyarakat bawahan.
Berulang kali dinyatakan, PRU13 adalah pertembungan paling sengit, bagi menentukan siapa bakal menerajui kerajaan. Sepanjang 54 tahun merdeka, negara belum pernah menyaksikan pilihan raya yang mana pengundi benar-benar "mempunyai pilihan" seperti yang akan kita hadapi tidak lama lagi. Justeru, setiap undi walaupun daripada sektor paling kecil, pasti menjadi perkiraan setiap parti yang bertanding.
"Semua parti kini menjadi begitu kalkulatif, cukup 'berkira', dan tidak boleh meremehkan apa jua faktor, meskipun dilihat kecil, apatah lagi kesan atau impak daripada bajet 2012," kata seorang pemerhati politik. "Bagaimanapun, saya kira rakyat lebih cerdik dan matang untuk membuat penilaian. Najib dan BN belum lagi dapat melangkah ke zon selesa hanya kerana bajet yang banyak menawarkan faedah kepada rakyat ini," tambahnya.
Malaysian Insider memetik ulasan pensyarah kanan Universiti Teknologi Mara, Prof Madya Dr Shaharuddin Baharuddin yang berkata walaupun bajet yang diumumkan memberi faedah kepada rakyat, namun ia bukan penentu BN akan terus menerajui negara pada PRU13.
"Ia memanglah bajet tentang pilihan raya umum kerana semua dapat habuan masing-masing, kalau kita lihat kakitangan awam dapat bonus, pesara, warga emas, pemandu teksi juga dapat. Ia adalah bajet pilihan raya tapi ia bukan penentu kerana ia masih bergantung kepada saat-saat akhir sebelum pilihan raya umum tapi perkara ini boleh menjadi satu perkara yang baik kepada BN," katanya.
Pandangan hampir sama dilontarkan penganalisis politik Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani: "Ia bukan penentu tapi kalau kita lihat ia positif kepada rakyat terutamanya golongan sederhana yang menjadi majoriti pengundi dan yang paling utama adalah kakitangan awam dan ia akan beri tempias positif kepada BN."
saya sendiri kurang pasti bagaimana bajet ini dapat membantu golongan rendah dan pertengahan berdepan dengan kegawatan peningkatan kos sara hidup yang berterusan. Dengan pengumuman bonus, kenaikan gaji, bayaran one-off dan beberapa insentif lain, dijangka ia akan disusuli kenaikan harga barangan, yang membebankan rakyat keseluruhannya, terutama yang tidak dapat menyerapnya kerana mereka tidak termasuk dalam golongan yang menerima faedah langsung bajet.
"Saya rasa pelik bila media sudah tidak bising lagi walaupun harga ayam mencanak tinggi, melebihi RM9.00 sekilogram. Apakah fenomena kos barangan dapur naik ini sudah dianggap biasa dan tidak perlu diperjuangkan lagi? Kasihanilah kami orang bawahan," demikian panggilan telefon yang saya terima dua bulan lalu. Pemanggil mahu Harakah dan PAS prihatin dengan kesusahan rakyat ekoran kenaikan barangan keperluan harian.
Sementara itu, Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar semasa mengulas bajet, mengingatkan: "Tetapi apa yang saya bimbang, banyak bantuan itu bersifat one-off. Apakah jaminan bahawa bantuan ini tidak akan ditarik balik selepas ini?"
Kekhuatiran serupa dilahirkan Ketua Menteri Pulau Pinang, yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng: "Kita tidak tahu apakah ia hanya diberikan setiap tahun atau hanya lima tahun sekali. Hanya masa pilihan raya saja bagi, lepas itu tak ada bagi lagi. Bukan macam negeri Pakatan Rakyat, setiap tahun kita bagi tak kira ada pilihan raya atau tidak."
Naib Presiden KeADILan, Tian Chua, turut menyinggung bantuan one-off ini: "Tak cukup dengan bantuan one-off. Lebih penting ialah kukuhkan institusi supaya pembahagian harta negara ini lebih telus dan adil. Kita juga tekankan kecekapan institusi kerajaan di mana rasuah dapat dikurangkan dan ketirisan dikurangkan. Ini tidak banyak ditekankan dalam bajet Perdana Menteri, contohnya pengukuhan SPRM, Suhakam, dan kehakiman. Ini tidak disebut."
Dalam hal ini, saya teringat luahan rasa tidak puas hati Najib terhadap sikap rakyat yang dilihat tidak mengenang budi atau berterima kasih terhadap segala bantuan BN. Masa yang sama Najib, dalam satu program politik di Selangor, merungut apabila melihat rakyat lebih menyanjung bantuan kecil daripada kerajaan Pakatan Rakyat.
Perkara sama turut diluahkan Dato' Seri Noh Omar, timbalan Najib dalam Umno Selangor. Najib dan Noh seolah-olah hairan mengapa rakyat teruja dengan bantuan kerajaan Pakatan yang nilainya jauh lebih kecil berbanding sumbangan kerajaan pusat. Masakan tidak, misalnya bantuan RM100 Pakatan untuk setahun diingati rakyat tetapi bantuan pusat RM300 sebulan dianggap sebagai hak yang sepatutnya diperolehi.
Dan saya yakin, situasi hampir sama mungkin dihadapi Najib dengan pembentangan Najib ini. Rakyat yang melihat bagaimana pemimpin Umno-BN, kroni serta suku-sakat mereka mengaut keuntungan besar daripada projek-projek kerajaan, khususnya yang diumumkan dalam bajet, semakin meluat dengan tindakan tamak itu. Dan jangan lupa karenah dan gelagat Rosmah Mansor yang "memualkan" itu, meskipun peruntukan untuk Permata tidak diselitkan dalam ucapan Najib.
"Rakyat hanya dapat kuah dan tulang, sedangkan elit politik sapu segala isinya," itulah suara hati rakyat. Bayangkan berapa banyak "keuntungan atas angin" yang dikaut melalui projek pembinaan jalan, pembinaan infrastruktur dan lain-lain atas nama kemudahan untuk rakyat.
Kos projek tidak lagi kompetitif dan ketirisan meleleh di mana-mana apabila tender terbuka tidak dijalankan. Di peringkat negeri, menteri besar ataupun ketua menteri bertindak bagai pengerusi lembaga tender, yang mengagihkan tender sesuka hati. Cubalah tanya pengalaman Dr Khir Toyo atau apa yang dilakukan Dato' Seri Mohd Ali Rustam sekarang.
"Lutfi, cuba kau bangkitkan isu gaji minimum yang langsung tak disentuh Najib. Lagi satu, apa sudah jadi dengan janji-janji sistem pengangkutan awam yang efisyen. Juga tentang bebanan hutang negara, kini dah melebihi RM450 bilion. Anak muda kini pula ramai menjadi muflis kerana berbelanja melebihi kemampuan terutama yang dibankrapkan akibat penggunaan kad kredit," seorang teman mengomel. Ya, rupanya masih banyak isu rakyat yang belum ditangani Najib dalam "belanjawan terbaiknya" itu.
0 comments:
Catat Ulasan