Isnin, 22 Ogos 2011

TAHNIAH KOMPAS: KERJA ANDA MEMANG TEPAT!!!

Permohonan maaf Kompas dan pura-pura terkejut Najib telah menjadikan suasana yang cukup dramatik sekali. Dari sudut politik pula, sitcom permohonan maaf itu adalah sebagai suatu strategi untuk lebih menghighlightkan lagi tuduhan dan perlakuan Najib itu di mata masyarakat kedua-dua negara.

"Bukan soal mohon maaf pokok pangkalnya, tapi nilai berita itu dari sudut moralnya". Kata penganalisis bebas.

Siratan kata-kata ini lebih merujuk kepada bertambahnya markah sensasi terhadap berita itu.

Benarkah dakwaan tersebut?

Jika tidak benar, mengapa ada ura-ura demikian.

Walau salah sekalipun, kenapa harus disensasikan perkara sebegini?

Akhbar Indonesia akui fitnah PM, isteri beli cincin AS$24j, isu beli kapal selam, keluarga menantu ada hubungan mafia...krah krahh krahhh apple lerr...




KUALA LUMPUR: Akhbar Indonesia, Kompas, memohon maaf kepada Datuk Seri Najib Razak dan keluarga berikutan laporan memfitnah Perdana Menteri dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor yang disiarkan pada 4 Ogos lalu.

Permohonan maaf itu berkaitan tulisan yang mengaitkan Rosmah dengan sebuah syarikat yang bertanggungjawab membeli kapal selam Scorpene, membelanjakan AS$24 (RM72 juta) untuk membeli cincin berlian serta bakal menantu Perdana Menteri mempunyai kaitan dengan mafia Russia.

Ia disampaikan secara peribadi oleh sidang redaksi Kompas, diketuai Pengarang Berita Antarabangsa, Jimmy S Harianto, dalam pertemuan di Kementerian Kewangan, Putrajaya pada Khamis lalu. Akhbar itu juga menyiarkan ucapan maaf pemimpin redaksi Kompas, Rikard Bagu pada Sabtu lalu.

Dalam pertemuan khas dengan wartawan politik, Iwan Santosa yang diterbitkan secara elektronik dan cetak akhbar itu, Najib menyatakan perasaan terperanjat beliau apabila membaca artikel itu yang disifatkannya sebagai tidak benar.

“Saya terperanjat dengan kandungan tulisan itu, sebab faktanya saya tahu tidak benar sama sekali. Tambahan pula ia mengaitkan nama ketua kerajaan negara jiran yang hubungan kita itu amat penting sekali,” kata Najib.

Laporan fitnah mengaitkan Perimekar Sdn Bhd dengan Rosmah adalah tidak benar. Selain itu, laporan kononnya Rosmah menghabiskan AS$24 juta untuk sebentuk cincin juga tidak benar dan cincin itu tidak pernah dipesan sama ada untuk dibeli atau sebagai bahan pameran. Tulisan yang mengaitkan keluarga atau calon keluarganya sebagai mafia Russia juga disifatkan Najib sebagai tidak berasas.

“Atas laporan itu, pemimpin redaksi Kompas di Jakarta, Rikard Bagun, secara khusus menyatakan permohonan maaf kepada ‘ketua negara dan keluarga’,” kata laporan itu.
Harianto yang dihubungi Bernama, berkata beliau sendiri menyampaikan permohonan maaf kepada Perdana Menteri ketika pertemuan itu dan Najib menyatakan rasa terperanjat dengan laporan itu.

Pada pertemuan itu, Harianto turut mengadakan wawancara khas dengan Perdana Menteri berkaitan hubungan dua hala Malaysia-Indonesia. Perdana Menteri yang ditanya mengenai harapan Malaysia terhadap Indonesia sebagai negara jiran dan Pengerusi Asean, berkata beliau mengharapkan hubungan dua hala yang sangat akrab, ibarat hubungan dua jiran yang mempunyai warisan yang sama dan erat dari segi sejarah.

“Hubungan budaya, agama, dan hubungan kekeluargaan (Najib keturunan ke-11 daripada Kerajaan Gowa, Sulawesi Selatan). Sudah tentu hubungan Malaysia dan Indonesia ini diasaskan atas faktor yang lebih istimewa dan unik. Kita harus menterjemahkan apa yang kita warisi ini sebagai legasi dalam bentuk hubungan pada konteks masa kini dan saling memberi manfaat kepada kedua-dua bangsa,” kata Najib.

Perdana Menteri juga yakin isu pertikaian sempadan maritim kedua-dua negara dapat diselesaikan, namun kedua-dua pihak harus berkompromi jika mahu mencari penyelesaian politik.


0 comments:

Next Previous Home
hostgator coupon code